با هفت ساعت خواب در برابر سرماخوردگی مقاوم شوید

فراایران- همیشه شنیده‌ایم که باید خوابی منظم و کافی داشته باشیم که اگر اینطور نباشد روز خوبی نخواهیم داشت. در همین راستا دانشمندان با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که کسانیکه کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند بیشتر از افرادیکه هفته ساعت یا بیشتر خواب شبانه دارند در معرض بیماری‌ها هستند.

طبق اعلام محققان ایالات متحده، افرادیکه خواب خوب و کافی در شب نداشته باشند بیشتر دچار ویروس‌های سرماخوردگی هستند و بدنشان آسیب‌پذیرتر است. در واقع طبق این تحقیق افرادیکه شش ساعت یا کمتر می‌خوابند چهار برابر از کسانیکه خواب کافی شبانه‌ای دارند، در معرض سرماخوردگی هستند. نتایج این بررسی که در نشریه اسلیپ به چاپ رسیده است حاکی از این است که بی‌خواب‌ها بیشتر در معرض بیماری‌های مسری قرار می‌گیرند و سلامتی آنها هم دیرتر از افردیکه بیشتر از هفته ساعت خواب شبانه دارند، به دست می‌آید.

بنا به گفته آریک پارتر، روانشناس دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا، هیچ چیز به اندازه خواب کافی روی سلامت فیزیکی بدن تاثیر نمی‌گذارد.

دانشمندان روی ۹۴ مرد و ۷۰ زن با میانگین سنی ۳۰ سال به مدت دو ماه تحقیق کردند. سطوح استرس، خلق و خو و استفاده از الکل و تنباکو آنها را در این مدت مورد تحقیق قرار دادند. بعد از آن این افراد یک هفته را با مچ‌بندی که سنسور ارزیابی خواب به آن نصب بود خوابیدند تا میزان و کیفیت خواب آنها در هر شب بررسی شود. برای تکمیل آزمایش از راه بینی ویروس سرماخوردگی وارد بدن شرکت‌کنندگان شد. پزشکان به دقت آنها را زیر نظر گرفتند و بعد از گذشت یک هفته نتیجه معلوم شد. محققان دریافتند که کسانیکه در شب شش ساعت یا کمتر می‌خوابیدند بیشتر ویروس سرماخوردگی روی آنها تاثیر گذاشته است و ۴.۲ برابر بیشتر احتمال بیماری آنها هست تا آنهاییکه بیش از هفت ساعت خوابیده‌اند. همچنین کسانیکه کمتر از پنج ساعت می‌خوابیدند ۴.۵ برابر بیشتر در معرض ریسک بیماری بودند.

پارتر در این باره می‌گوید:” در زمانیکه حرف از دفاع بدن در برابر ویروس سرماخوردگی به میان می‌آید، خواب مهم‌تر از هر فاکتور دیگری مانند سطح استرس افراد، سن، تحصیلات، درآمد یا آب‌ و هوا است. خواب می‌تواند پیشگویی برای پیش‌بینی احتمال سرماخوردگی باشد”. وی می‌افزاید:” مطالعات بیشتری روی خواب و سلامتی لازم است تا به نتایج بیشتری دست یابیم. تا افرادیکه به خود مغرور هستند که با خواب کم تا دیر وقت کار می‌کنند را قانع کنیم که این شیوه زندگی درست نیست و جایی آنها را حتی با ویروس سرماخوردگی از پا می‌اندازد.

تحقیقاتی که انجام شده است، نشان می‌دهد خواب محدود و کم روی سیستم مقاومت بدن تاثیر می‌گذارد.

مترجم: آزاده ارشدی

منبع: جام جم