فناوری AI Upscaling چیست و چه کاربردی در تلویزیون‌های سامسونگ دارد؟  

فراایران- وقتی یکی از مدل‌ها و سری‌ تلویزیون‌های ۴K یا ۸K را برای خانه خود انتخاب می‌کنیم، این توقع به جا را داریم که تمامی محتواها یا درصد بزرگی از آنها را با وضوح اصلی تلویزیون تماشا کنیم و از همه قابلیت‌های محصولی که هزینه‌ کرده‌ایم به طور کامل بهره ببریم. این اتفاق معمولا در مورد بخشی از فیلم‌ها و سریال‌ها، مسابقات فوتبال و ورزشی و… رخ نمی‌دهد. نهایت وضوح تصویر این برنامه‌ها معمولا از کیفیت HD یا FHD برخوردار است و به همین دلیل از تماشای آنها با وضوح ۴K یا ۸K محروم می‌شویم.

سامسونگ با معرفی فناوری AI Upscaling در سری تلویزیون‌های QLED خود گام بلندی برای حل این چالش دنیای سرگرمی برداشت.

 

AI Upscaling چیست؟

AI Upscaling در تلویزیون‌های سامسونگ یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که با تجزیه و تحلیل پیشرفته تصاویر، کیفیت و وضوح آن‌ها را ارتقا می‌دهد. بنابراین دیگر مهم نیست محتوایی که در حال تماشای آن هستید با چه کیفیتی تولید شده باشد؛ نمایشگر شما آن را تا وضوح ۴K و حتی ۸K بهبود می‌دهد و تماشای جزئیات هر تصویری را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. تا پیش از این اگر شما برنامه یا فیلمی را با کیفیتی پایین‌تر از چیزی که تلویزیون‌تان پشتیبانی می‌کند پخش می‌کردید، تصاویر یا با همان کیفیت پخش می‌شد و اطراف آن‌ها را منطقه‌ای سیاه حاصل از پیکسل‌های خاموش در برمی‌گرفت یا از اطلاعات یک پیکسل برای دو یا چهار پیکسل همجوار استفاده می‎‌شد و به این صورت شما یک خروجی تار و بی‌کیفیت را مشاهده می‌کردید. اما فناوری AI Upscaling از یک پردازنده قدرتمند برای درک تصویر استفاده می‌کند و با تحلیل هر پیکسل از اطلاعات و خود تصویر برای ارتقای آن کمک می‌گیرد.

استفاده از این فناوری به شما امکان می‎دهد تصاویری را که شبکه‎های ورزشی با کیفیت SD یا در حالتی بهتر با کیفیت HD پخش می‏کنند، شما در خانه‏تان با  چند برابر کیفیت بهتر مشاهده کنید. این تصویر فوق‏العاده در کنار کیفیت صدای قدرتمند تلویزیون‎های سامسونگ، حس حضور در ورزشگاه را به شما می‎دهد.

 

ارتقای AI Upscaling

سامسونگ سال ۲۰۲۱ تلویزیون‌های جدید Neo QLED خود را معرفی کرد که از پردازنده منحصربه‌فرد Neo Quantum بهره می‌برد.

تلویزیون‌های Neo QLED 8k سامسونگ یکی از جدیدترین محصولات شرکت سامسونگ است که از فناوری ارتقای کیفیت تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی بهره‌مند است. پردازنده Neural Quantum 8K موجود در این تلویزیون دارای ۲۰ شبکه عصبی هوش مصنوعی است که با پردازش اطلاعات هر فریم، با هدف افزایش جزئیات، پیکسل‌های اضافی تولید می‌کند و با این فرایند کیفیت و وضوح نهایی آن فریم را ارتقا می‌دهد علاوه بر آن با یادگیری الگوریتم آن تصویر، فریم‌های بعدی را نیز تغییر می‌دهد و در نهایت به محتوای ویدئویی شما جزئیات و به طورکلی وضوح ویژه‌ای می‌بخشد.

برای مثال اگر محتوایی که پخش می‌کنید با کیفیت HD (1920 x 1080) تولید شده باشد، این تلویزیون قادر است تا پیکسل‌های تصویر خروجی را تا وضوح ۸K (7680 x 4320) ارتقا دهد. البته این افزایش کیفیت فقط مختص تصاویر فیلم‌ها نیست و برای بازی‌ها نیز چنین عملکردی دارد و با بهینه کردن کیفیت تصاویر در ارتقای تجربه بصری محتوای بازی به شما کمک می‌کند. از طرف دیگر پردازنده این نمایشگر قدرتمند به قابلیتReal Depth Enhancer یا افزایش عمق واقعی نیز مجهز است. این قابلیت کارکردی مشابه چشم انسان دارد و با جدا کردن سوژه از پس زمینه به وسیله ایجاد عمق، باعث افزایش کیفیت تصویر می‌شود. در نتیجه با Neo QLED 8k دیگر نیازی نیست تا نگران کیفیت پخش محتوای خود باشید و تمام آنچه در گذشته ثبت کرده‌اید و اکنون جزو خاطرات و نوستالژی شماست را می‌توانید با کیفیت آینده تماشا کنید.