۶ نکته کاربردی برای افزایش سواد مالی کودکان

فراایران- فراهم کردن محیطی امن و آینده‌ای روشن و مطمئن برای فرزندان و بچه‌ها، مهم‌ترین دغدغه و نگرانی پدر و مادرهایی است که همیشه بهترین‌ها را برای فرزند خود می‌خواهند. برای رسیدن به این هدف بهترین کار آموزش دادن به بچه‌ها و آماده کردن آن‌ها برای انجام دادن کارهای درست در آینده است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این آموزش به افزایش سطح سواد و هوش مالی کودکان مربوط می‌شود. بسیاری از فعالیت‌های روزانه و نیازهای اولیه ما حول مسائل مالی و پول می‌چرخد و تقویت این جبنه‌ در فرزندان می‌تواند درصد موفقیت آتی آنها را بالا ببرد.

از سوی دیگر، سنین کودکی دوره طلایی یادگیری به شمار می‌رود. براین اساس اگر می‌خواهید نقش مفیدی در شکل‌دهی احساسات، تفکر و ارزش‌های فرزندتان در مورد پول داشته باشید باید از سنین پایین سواد مالی را به او آموزش بدهید. ما در این زمینه ۶ راهکار و نکته طلایی را به شما معرفی می‌کنیم.

با فرزند خود درباره کارهای مالی‌تان صحبت کنید

یک راه مفید در این زمینه این است که درمورد فعالیت‌های مالی خود با فرزندتان صحبت کنید. برای مثال او را از پرداخت‌های ماهانه قبوض، خریدهای کوچک و بزرگ و پس‌اندازهای خود آگاه کنید. هنگام انجام این کارها با او صحبت کنید و افکار خود را درباره مسائل مالی با او در میان بگذارید و گاهی اوقات با فرزند خود مشورت کنید. گشاده‌رویی و صادق بودن با فرزندتان در مورد عادات مالی خود، می‌تواند به آشنایی او با پول کمک کند.

به فرزند خود کمک هزینه یا همان پول توجیبی بدهید

دادن پول به عنوان کمک هزینه به فرزندتان و قرار دادن او در ارتباط مستقیم با پول، باعث ایجاد تجربه‌های عملی در زمینه مسائل مالی و مسئولیت‌پذیر شدن او می‌شود. قوانینی را وضع کنید و در صورت اجرای درست آن‌ها کمک هزینه‌ای به او بدهید. سعی کنید در این زمینه همه چیز برای فرزندتان واضح و روشن باشد. به او اجازه بدهید تا درمورد نحوه خرج کردن پولش خودش تصمیم بگیرد و در این زمینه او را از قبل راهنمایی کنید.

با فرزند خود بازی‌های مرتبط با پول بکنید

از آنجایی که کودکان از طریق بازی کردن می‌توانند خیلی مسائل را بیاموزند و از طرف دیگر صحبت کردن درباره مسائل مالی ممکن است برای آن‌ها خسته‌کننده باشد، پس بهتر است با انجام دادن بازی‌های مرتبط با پول و مسائل مالی به آن‌ها آموزش دهید. یکی از شناخته‌شده‌ترین این بازی‌ها، بازی تخته‌ای مونوپولی است. یا می‌توانید سکه و اسکناس‌های بی‌ارزش تهیه کنید و فعالیت‌های مختلف مالی را با استفاده از آن‌ها در غالب بازی با فرزندتان تمرین کنید.

فرزندتان را برای داشتن شغل نیمه وقت تشویق کنید

هنگامی که فرزندتان کمی بزرگ‌تر شد، برای او شرایطی فراهم کنید تا به صورت نیمه‌وقت در روزهای تعطیل یا در تعطیلات تابستانی مشغول به کار شود. کار کردن برای بدست آوردن پول به او کمک می‌کند تا ارزش پول را بهتر بداند و بتواند از آن به شکل بهتری استفاده کند.

برای فرزند خود لیست آرزوها تهیه کنید

از فرزندتان بخواهید تا درمورد چیزهایی که دوست دارد داشته باشد، فکر کند و آن‌ها را در لیستی یادداشت کند. مطمئن شوید که موارد موجود در لیست قابل دستیابی هستند و آن‌ها را بر اساس اولویت‌های خودش مرتب کنید. این کار به او انگیزه لازم برای پس‌انداز کردن و کار کردن برای پول درآوردن می‌دهد.

برای فرزند خود حساب باز کنید

هروقت احساس کردید فرزند شما آماده داشتن حساب بانکی است با او صحبت کنید و این کار را برای او انجام دهید. بلوبانک، استارتاپ پیشرو حوزه نئوبانک ایران، این امکان را به بهترین شکل فراهم کرده است و آن را با نام بلوجونیور در اختیار کاربران خود قرار داده است. پدر یا مادر با داشتن حساب بلوبانک می‌توانند به طور کاملا‌ً رایگان برای فرزندان ۷ تا ۱۴ خود حساب باز کنند و کارت بانکی مخصوصی برای آن‌ها تهیه کنند. با این کار کودکان با مفهوم پول و بانک بهتر آشنا می‌شوند و برای روبرو شدن با مسائل مالی پیچیده‌تر آماده می‌شوند. در بلوجونیور پدر و مادر نظارت کامل بر حساب فرزند خود و کارهای بانکی او دارند.

اگر کاربر بلوبانک هستید و در این بانک حساب کاربری دارید، می‌توانید با نصب اپلیکیشن بلوجونیور برای فرزندان خود حساب کاربری بسازید. این محصول ضمن فراهم کردن استقلال مالی کنترل شده برای فرزندان، مفاهیمی مانند پس‌انداز، پول، تراکنش‌های بانکی و فعالیت‌های اقتصادی را هم به آن‌ها آموزش می‌دهد. با این سرویس، والدین می‌توانند تراکنش‌ها و جزئیات مربوط به آن را کنترل کنند.

بلوبانک، نئوبانک ایرانی وابسته به بانک سامان است که اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیازهای بانکی هموطنان، به ویژه قشر جوان، شروع کرد. این نئوبانک، با ارائه خدماتی تماما آنلاین و از طریق اپلیکیشن، توانسته با نوآوری، سطح جدیدی از خدمات بانکی را به ایرانیان ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت بلوجونیور و دریافت کارت بانکی ویژه کودکان، می‌توانید به وبسایت بلو به نشانی https://blubank.com/ مراجعه نمایید.