پیک رباتی در مسیر دوچرخه

فراایران- در سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی برای ساخت پیک‌های حمل کالا و غذا خودران انجام گرفته است. حالا شرکتی در میشیگان آمریکا نوآوری تازه‌ای را به این تلاش‌ها افزوده است. این شرکت می‌خواهد این پیک‌های رباتی را در خطوط ویژه دوچرخه‌سواری حرکت دهد.

شرکت AI Refraction اخیرا از پیک رباتی خودران REV-1 رو نمایی کرد. این دستگاه بزرگ‌تر از بسیاری از سامانه‌های مشابه است که در پیاده‌رو حرکت می‌کنند اما در عین حال کوچک‌تر و ارزان‌تر از پیک‌های ون خودران است.

این شرکت ادعا می‌کند که این ربات به اندازه کافی سبک‌وزن و کم‌مصرف ساخته شده که “تحت قوانین دوچرخه برقی” قرار بگیرد و عرض ۳۲ اینچی (تقریبا ۸۱ سانتی‌متری) آن مناسب مسیرهای دوچرخه‌سواری است.

این ربات با تمام مزایای ظاهریش، در عین حال می‌تواند منجر به آزار عمومی شود. پیش از این نیز، عملیاتی شدن پیک‌های رباتی که در پیاده‌رو حرکت می‌کنند، اعتراضاتی به همراه داشت. در برخی از شهرها حتی ممنوعیت عبور ربات‌ها برقرار شده است. به همین علت حرکت نمونه جدید در خطوط ویژه دوچرخه، می‌تواند باعث اختلال و خطرات بیشتری برای دوچرخه‌سواران شود. متئو جانسون رابینسون، هم‌بنیانگذار این شرکت که پرفسور دانشگاه میشیگان است از این ربات سه‌چرخ به عنوان راه حلی برای مشکل “دورا ماند” (Last Mile) نام می‌برد.

Last Mile  دورا ماند یا مایل آخر اصطلاحی است در حوزه ترابری که به مسافت باقی‌مانده بین ایستگاه آخر و مقصد نهایی گفته می‌شود. مسافت میان اداره پست محلی تا خانه یا مسافت بین ایستگاه مترو تا محل کار مثال‌هایی برای این مفهوم است.