چه ماسکی به بهترین وجه ما را از ویروس کرونا محافظت می‌کند

آیا مهم است که از چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟

در اوایل شیوع کرونا رسانهها خبر از این دادند تنها ماسکی که میتوان دربرابر ویروس کووید ۱۹ ما را در امان نگه دارد، ماسک N95 است. اما چندی بعد در اخبار و مقالات مربوط به کرونا خواندیم که از ماسکهای دیگر هم میتوان استفاده کرد. در واقع باید گفت انواع مختلف ماسک سطوح مختلفی از محافظت را در اختیار ما قرار میدهند. برای مثال ماسک مشهور N95 بالاترین سطح محافظت در برابر عفونت کووید ۱۹ را دارند. با این حال، این ماسکها گران هستند و پوشیدن آنها برای مدت طولانی ناراحت کننده است.

بنابراین حتی کشورهایی که مردم را به استفاده از ماسک صورت ملزم کردهاند به طور کلی پیشنهاد کردهاند که چنین ماسکهایی باید مخصوص کادر درمان یا افرادی باشد که در معرض خطر بالای ابتلا هستند.

چگونه ماسک صورت خود را در خانه درست کنیم؟

روزنامه مشهور انگلیسی گاردین در مقالهای که در ۱۲ ماه می سال ۲۰۲۰ منتشر کرد روش درست کردن ماسک در خانه را آموزش داد. این روزنامه نوشت که در خانه هم میتوان با استفاده از لباسهای پنبهای که کهنه شدهاند و قابل استفاده نیستند مثل تیشرت و بلوز، ماسک پارچهای درست کنید. ناگفته نماند بسیاری از رسانههای داخل کشور هم آموزش درست کردن و دوختن ماسک پارچهای در خانه را برای مخاطبین خود ارائه دادند.

روش درست کردن ماسک پارچهای به شرح ذیل است:

۱پارچه پنبهای را را به شکل دو مستطیل ببرید

۲لبههای بالا و پایین مستطیلها را تا کنید و کوک ریز بزنید

۳لبههای کناری را تا کرده و کوک بزنید و شکاف را به اندازه کافی بزرگ کنید تا نخ یا کش وارد آن شود

۴نخها را به طول ۱۵ سانتی متر از لبههای کناری رد کنید و محکم ببندید

۵گرهها را در داخل لبههای ماسک جمع کرده و در جای خود به خوبی کوک بزنید

آیا ماسکهای یکبار مصرف کاغذی بهتر است یا ماسک پارچهای؟

همیشه با این سوال در اخبار خبرگزاریها و یا رادیو و تلویزیون روبرو هستیم، ماسکهایی که از داروخانهها تهیه میکنیم بهتر است یا ماسکهای پارچهای دستساز؟ در واقع باید گفت پارامترهای دقیق ماسکهای مناسب و میزان محافظت آنها از پوشنده یا اطرافیان مشخص است. ماسکی که محکم به دور صورت بسته شود، احتمالاً بهتر از بقیه خواهد بود چون به طور کامل دهان و بینی را از سرایت ویروس محافظت میکند. طبق تحقیقی که انجام شده ماسک باید ذرات با قطر ۰.۳-۱.۰ میکرون یعنی اندازه معمول ویروسها و باکتریها را به بهترین شکل حذف کند.

هر چند وقت به چند وقت نیاز به شستن ماسک پارچهای است؟

توصیه شده تا بعد از هر بار استفاده از ماسک پارچهای، آن را با آب و صابون بشورید.

آیا نگرانی بابت مصرف ماسکهای یکبار برای محیطزیست وجود دارد؟

بسیاری از ماسکهای موجود در بازار از لایههای پلاستیکی ساخته شدهاند و به صورت یکبار مصرف طراحی شدهاند. طبق تحقیقی که دانشگاه لندن انجام داده است، اگر هر فرد در انگلستان روزانه به مدت یک سال از ماسک یکبار مصرف استفاده کند، ۶۶۰۰۰ تن زباله پلاستیکی آلوده ایجاد میشود.

استفاده از ماسکهای قابل استفاده مجدد توسط مردم به طور قابل توجهی باعث کاهش ضایعات پلاستیکی و تأثیر تغییرات آب و هوایی میشود. بر اساس شواهد و گزارشاتی که در رسانهها منتشر شده است، ماسکهای قابل استفاده مجدد همان وظایف ماسکهای یکبار مصرف را بدون ایجاد زباله انجام میدهند، مشروط بر اینکه از سه لایه پارچه درست شده باشند و فیلتر هم داشته باشند.

نکته

پیش از زدن ماسک به صورت، دستهای خود را با آب و صابون کاملا به مدت بیست ثانیه بشورید یا اگر آب در دسترس نبود، با الکل کاملا ضدعفونی کنید. سپس دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و اطمینان حاصل کنید که هیچ فاصلهای بین صورت و ماسک شما وجود ندارد. همچنین از لمس ماسک هنگام استفاده از آن خودداری کنید و در صورت این کار، دستان خود را بشورید. به خاطر داشته باشید وقتی ماسک مرطوب شد، آن را تعویض کنید.

برای تعویض ماسک هم، نخهای ماسک را گرفته و ماسک را از روی صورت بردارید، بدون اینکه جلوی ماسک را لمس کنید و بلافاصله درون سطل زبالهدرپوش داری دور بریزید یا اگر ماسک قابل استفاده مجدد است، مستقیماً آن را شسته و بعد از اینکه خسک شد (بهتر است اتو کنید) در کیسه نایلونی تمیزی که برای قرار دادن ماسک خود در نظر گرفتهاید، بگذارید.

منبع: گاردین

مترجم: آزاده ارشدی